Aktualności

pomoc drogowa ursynów 15

Wymiana opon

2020-12-22

Kierowcy posiadający zestawy całych kół zimowych oraz letnich do swojego samochodu, są najlepiej przygotowani. Wymianę całych kół można przeprowadzić we własnym zakresie i tym samym zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych. Ale zmianę samych opon należy wykonać w warsztacie wulkanizacyjnym.

Rekomendowany okres wymiany opon

Zdecydowana większość ekspertów rynku motoryzacyjnego uznaje zasadę, że wymiana opon na zimowe powinna nastąpić w momencie, kiedy średnia temperatura powietrza w dzień spada poniżej 7 stopni Celsjusza. W naszym kraju warunki atmosferyczne zmieniają się bardzo dynamicznie. Ostatnimi laty jesień mija niepostrzeżenie. Coraz częściej, we wrześniu/październiku przez długi czas temperatura wskazuje nawet 20 stopni Celsjusza. Dalej, w ciągu jednego dnia pogoda drastycznie się zmienia i okazuje się, że mamy nagle 7 stopni Celsjusza. Z pewnością nie warto czekać do pierwszego śniegu i przymrozków o poranku, aby wymienić opony. Nie dajmy się zaskoczyć trudnym warunkom atmosferycznym na drodze. Jazda na letnich oponach przy przymrozkach i niewielkiej warstwie lodu na ulicach jest bardzo dużym wyzwaniem, a pomoc drogowa tylko czeka na nasze błędy.

Na co zwrócić uwagę przy wymianie opon?

Zanim zdecydujemy się wymienić opony, najpierw sprawdźmy ich stan. Najważniejszą rzeczą, na która musimy zwrócić uwagę to rzecz jasna głębokość bieżnika. W Polsce dopuszczalna jest głębokość minimum- 1.6 mm. Natomiast jest to za mało, ze względu na często zmieniające się warunki pogodowe. Podczas nagłych zmiana na drogach, jak deszcze, czy rozsypany piach opony mające 1.6 mm nie mają wystarczających właściwości trakcyjnych. Aby czuć się w pełni bezpiecznie, powinniśmy założyć że granicą bieżnika ma być 3mm głębokość.

Istotną sprawą przy wymianie opon jest ich wyważenie

Drugą bardzo istotna sprawą podczas wymiany opon jest odpowiednie wyważenie. Kiepsko wyważone koła, mogą dać kierowcy się we znaki. Auto może się niewygodnie prowadzić ze względu na występujące zjawisko ściągania na boki. Równie kiepską wiadomością jest fakt że źle wyważone koła szybciej się zużywają. Same opony powinny być dokładnie obejrzane prze wulkanizatora lub pracownika warsztatu, w którym zamierzamy dokonać wymiany. Należy dokładnie sprawdzić czy opona nie posiada widocznych uszkodzeń na boku i samym bieżniku

Odpowiednie ciśnienie w oponach

Kolejna nie mniej ważna rzecz to odpowiednie ciśnienie w oponach. Ciśnienie w oponach naturalnie „ucieka” przez tzw. oddychanie opon i nieszczelność na wentylach. Jest to normalne zjawisko. Należy pamiętać, że w zależności od rodzaju i rozmiaru opon wartość ciśnienia również się zmienia. Mniejsze ciśnienie od zalecanego przez producenta zwiększa opory toczenia opony co powoduje pogorszenie właściwości trakcyjnych. Dodatkowo przez za niskie ciśnienie widocznie wzrasta długość drogi hamowania. Tym samym, reakcja na skręty jest zdecydowanie opóźniona.

Pamiętaj aby sprawdzić wentyle

Następną ważną rzeczą, na którą rzadko zwracamy uwagę są same wentyle. Warto sprawdzać czy nie są one uszkodzone, nadłamane, czy prawidłowo, bez oporów dają się zakręcać. Jeśli uważamy, że wentyl może być uszkodzony lub już po prostu zużyty, wymieńmy go. W przeciwnym razie możemy zbyt szybko tracić odpowiednie ciśnienie w oponach. Na koniec, koniecznie pamiętajmy po przejechaniu 50 kilometrów dokręcić śruby inaczej może nas spotkać niemiła niespodzianka. W sytuacjach awaryjnych warto mieć wykupiony pakiet assistance, w innym wypadku pozostaje nam znalezienie lawety na własną rękę.

« Powrót do aktualności