Aktualności

laweta piaseczno 6

Skrzynia DSG

2021-02-22

Samochody mogą być wyposażone w skrzynię biegów manualną bądź też automatyczną. Rodzajem skrzyni automatycznej jest też skrzynia DSG. Skrzynia DSG to jeden z najbardziej rozpoznawalnych podzespołów koncernu Volkswagen.Nazwa pochodzi od Direkt-Schalt Getriebe i oznacza przekładnię zautomatyzowaną wyposażoną w dwa sprzęgła. Skrzynie dwusprzęgłowe w swoich założeniach miały podnosić komfort jazdy i zmniejszać zużycie paliwa. W efekcie czego skrzynia biegów DSG (przynajmniej w teorii) powinna mieć same zalety, ponieważ w przeciwieństwie do klasycznych przekładni hydrokinetycznych nie prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa i jest od nich zdecydowanie szybsza. Zmiana przełożenia na niższe czy wrzucenie wyższego biegu odbywa się w optymalnych warunkach w bardzo krótkim czasie.

Rodzaje skrzyń DSG

Pośród wszystkich fabrycznie montowanych skrzyń DSG wyróżniamy ich następujące rodzaje:

  1. DSG DQ250 – Pierwsza generacja wprowadzona w 2003 r. Jest to 6-biegowa odmiana DQ250 z tzw. mokrymi sprzęgłami, czyli pracującym w kąpieli olejowej. Skrzynia wytrzymuje spory moment obrotowy i początkowo trafiała głównie do sportowych samochodów, a z czasem też do modeli z mocniejszymi silnikami diesla. DSG DQ250 łatwo rozpoznać po liczbie biegów – jest ich 6.
  1. DSG DQ200 – W 2008 roku pojawiła się nowa, lżejsza wersja skrzyni. Miała już 7 biegów i wytrzymywała jedynie 250 Nm momentu obrotowego silnika. Montowano ją głównie z jednostkami 1.2 TSI i 1.4 TSI, a także 1.8 TSI i 1.6 TDI. W przekładni DQ200 Volkswagen zastosował zestaw sprzęgieł nie pracujący w kąpieli olejowej, tzw. suche sprzęgła.
  1. DSG DQ500 – Jest to pierwsza skrzynia DSG opracowana wyłącznie przez firmę Volkswagen w 2009 r. Zaprojektowano ją do większych modeli, w tym do modeli aut dostawczych. Skrzynia może współpracować z silnikami generującymi aż 550 Nm momentu obrotowego. Zastosowano w niej sprzęgła typu mokrego.
  2. DSG DL501 – Posiada parametry bardzo zbliżone do wersji DSG DQ500. Została skonstruowana dla samochodów Audi. Jej nazwa to S tronic. Jej 7-biegowa przekładnia również wykorzystuje zestaw mokrych sprzęgieł, różni się jednak zabudową – wzdłużną, nie poprzeczna jak we wcześniej skrzyni DSG.
  1. DSG DQ380 – Zadebiutowała w roku 2014. Jej maksymalny moment obrotowy to 380 Nm. Jest to skrzynia 7-biegowa ponownie wykorzystująca sprzęgła pracujące w środowisku mokrym (olejowym). Montowana z silnikami 2.0 TFSI.

Wady i zalety skrzyń DSG

Podstawowa zaleta skrzyni biegów DGS kryje się w konstrukcji i sposobie jej działania – chodzi o fakt, że skrzynie DGS pozwalają na bardzo szybką zmianę biegów. Nowoczesne skrzynie DSG zapewniają zmianę przełożenia w czasie liczonym w milisekundach, co niesłychanie wpływa na płynność i komfort jazdy. Jest to też doskonałe rozwiązanie dla samochodów z naprawdę mocnymi silnikami. Ponadto doskonale podnoszą one dynamikę jazdy oraz zmniejszają zużycie paliwa.

Jak każda konstrukcja, również skrzynia DSG posiada swoje wady. Nie są one łatwe do zauważenia w codziennej eksploatacji, głównie przez to, że uwidaczniają się w mało wyraźny sposób. Przede wszystkim jest to bardzo mało delikatne przerzucenie biegu z 2 na 1. Wyraźnie daje się też odczuć obniżenie płynności podczas ruszania autem z miejsca. Skrzynie DSG są bardzo wrażliwe na słabą eksploatację, przez co w nieodpowiednich rękach bywają bardzo awaryjne, co kończy się awarią i koniecznością wezwania pomocy drogowej (auta ze skrzyniami DSG mogą być holowane jedynie przy dość krótkich dystansach i z umiarkowaną prędkością). Skrzynie DSG są wrażliwe na słabą jakość oleju – tutaj zdecydowanie nie warto oszczędzać na jakości.

« Powrót do aktualności