Aktualności

Samochody z instalacją LPG

2020-10-22

Instalacja gazowa LPG ma bardzo duże grono zwolenników. Montaż gazu w samochodzie jest jednym z najbardziej popularnych rozwiązań minimalizujących koszty eksploatacji użytkowanego pojazdu. Instalacje LPG można dziś montować w zasadzie prawie we wszystkich samochodach. Zastosowanie tego rozwiązania nie obniża przy tym w zauważalnym stopniu ich osiągów i parametrów. Jest to dobra wiadomość dla każdego kierowcy, który poszukuje oszczędności. Odpowiednio użytkowana i prawidłowo zamontowana instalacja LPG – w przypadku intensywnej eksploatacji samochodu – często zwraca się już po kilku miesiącach. Staje się to możliwe za sprawą powszechnie znanego zjawiska: gaz jest około połowę tańszy niż sama benzyna. Niejednokrotnie jednak, nie brakuje głosów krytyki takiego rozwiązania. Zwraca się uwagę na szkodliwy wpływ takiej instalacji na długowieczność serca samochodu, czyli silnika. Niestety przy jego awarii w większości przypadków potrzebna jest laweta.

Instalacje LPG – jaki system wybrać?

LPG od dłuższego czasu jest w naszym kraju coraz częściej wybieraną alternatywą dla tradycyjnej benzyny. Wraz z upływem lat zmieniały się jednak zasady funkcjonowania tych systemów. Obecnie wyróżnia się pięć generacji instalacji LPG:

  • I generacja – najstarsza oraz najprostsza funkcjonalność oparta o system instalacji LPG. Nie posiada ona elementów elektronicznych. Najczęściej jest stosowana w samochodach z zasilaniem gaźnikowym. Jest to rozwiązanie tanie, lecz równocześnie najmniej precyzyjne i ekonomiczne,
  • II generacja – instalacja ta posiada moduł elektroniczny. Nie jest jednak zalecana dla nowoczesnych silników. Montuje się ją przede wszystkim w silnikach wyposażonych w jedno lub wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem oraz sondą lambda,
  • III generacja – najrzadszy typ instalacji. Przeznaczony do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa,
  • IV generacja – najczęściej montowany typ instalacji LPG. Charakteryzuje się nad wyraz wysoką bezawaryjną pracą silnika. Jest to instalacja wielopunktowa zasilana gazem w formie lotnej za pośrednictwem elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy,
  • V generacja – zastosowano tu typ wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej. Wyróżnia wysoką ceną. W prawidłowo zamontowanym systemie nie występują straty mocy ani wzrost spalania.

Wady i zalety

Instalacja LPG jako jeden z pewnych sposobów na oszczędność w zakresie spalania paliwa, nie jest pozbawiona wad. Do plusów tego rozwiązania zaliczamy:

  • zdecydowana oszczędność w porównaniu z opcją benzynową,
  • możliwość przełączania się w dowolnym momencie między zasilaniem benzynowym a gazowym – wzrasta zasięg pojazdu,
  • płynna praca silnika, zwłaszcza przy jeździe w terenie miejskim przy częstym ruszaniu i hamowaniu.

Jeśli chodzi o wady to:

  • dość wysoki jednorazowy wydatek,
  • należność wygospodarowania miejsca w samochodzie na zbiornik gazowy,
  • auto do samego zapłonu nadal potrzebuje benzyny (nie da się jeździć tylko na samym gazie),

« Powrót do aktualności