Aktualności

megaciężarówki

Megaciężarówki

2021-01-26

Giga-ciężarówka, określana też jako mega ciężarówka czy gigaliner to pojazd, który wyróżniają niestandardowe wymiary i niespotykane w porównaniu do tradycyjnych ciężarówek obciążenie. Megaciężarówki to potoczna nazwa na zestaw składający się z trzech pojazdów,w którym pierwszy jest ciągnikiem siodłowym, drugi naczepą, trzeci zaś stanowi dodatkowa przyczepa. Stosowane są również inne układy, a innym równie popularnym jest np. „solówka” ciągnąca naczepę, która zamiast na siodle ciągnika opiera się na dwóch dodatkowych osiach. Jest to tak naprawdę zintegrowany zespół pojazdów, których długość nie może przekroczyć 25,25 metra. Ich dopuszczalny maksymalny ciężar może wynosić aż 60 ton. Najczęściej takie kombinacje mają od 7 do nawet 10 osi, co w znacznym stopniu ogranicza i utrudnia ich możliwości manewrowania. Może to być np. zespół lawet przewożący naraz wiele samochodów połączony w jeden ciąg roboczy.

Wyposażenie megaciężarówek

Według projektów technicznych każdy, tego typu pojazd musi zostać wyposażony w:

–       pneumatyczne zawieszenie,

–       dodatkowe lusterka lub czujniki niwelujące martwe punkty widzenia,

–       system ostrzegający kierowcę przed nagłą zmianą pasa ruchu,

–       system wspomagający hamowanie awaryjne oraz automatycznie hamujący w razie, gdy kierowca nie zauważy przeszkody,

–       system stabilizacji toru jazdy,

–       system ostrzegający przed kolizją.

Dodatkowo zostaną one wyposażone w ruchome reflektory, które umiejscowione zostaną w najwyższym punkcie zestawu na końcu. Na wszystkich drogach szybkiego ruchu i autostradach, megaciężarówki nie będą mogły rozpędzić się do prędkości wyższej niż 80 km/h. Natomiast na drogach jednopasmowych tego typu zestawy nie będą mogły wymijać pojazdów poruszających się z prędkością powyżej 45 km/h.

Wady i zalety megazciężarówek

Pojazdy o ogromnych wymiarach mają zarówno swoich zwolenników i przeciwników. Zwolennicy podkreślają korzyści ekonomiczne i ekologiczne, jakie płyną z ich wykorzystywania. Uważają, że dzięki megaciężarówkom może zmniejszyć się ogólna liczba ciężarówek, co oznacza odciążenie dróg, a także zmniejszoną emisję spalin. Dodatkowym atutem jest obniżenie o około 25% kosztów przewozu ładunku.

Zaprezentowane wyżej argumenty nie znajdują jednak poparcia u przeciwników tego typu rozwiązań. Uważają oni, że takie pojazdy mogą doprowadzić do szybszej degradacji dróg, co przełoży się na większe zagrożenie dla pojazdów osobowych. Poza tym, z racji gabarytów pojazdy tego typu miałyby znacząco ograniczone możliwości manewrowania, zwłaszcza w terenach około zurbanizowanych. Mogłoby to doprowadzić do utrudnień w ruchu np. w branży przewozu osób.

« Powrót do aktualności