Aktualności

turbosprężarka

Jak odpowiednio dbać o turbosprężarki?

2020-08-13

Coraz częściej jednym z nieodłącznych elementów silników spalinowych jest turbosprężarka. O ile do silników diesla producenci od dłuższego czasu dokładają turbo, to silniki benzynowe i turbosprężarki tak popularne stały się na przełomie ostatnich lat. Moda na takie połączenia również będzie rosła ze względu na korzyści jakie wynikają z takiego rozwiązania.

Współczesne turbosprężarki są znacznie bardziej zaawansowane niż ich pierwowzory. Znane są rozwiązania Twin Turbo czyli konfiguracja równoległa oraz w przypadku Bi Turbo – szeregowa. Dziś większość turbo, w które wyposaża się samochody są to turbosprężarki VGT. Skrót ten oznacza Variable Geometry Turbocharger czyli turbosprężarki o „zmiennej geometrii łopatek”. To rozwiązanie ma na celu znaczną redukcją zjawiska zwanego powszechnie turbo-dziurą.

Większość usterek wynika z niewłaściwego obchodzenia się i nieznajomości tego jak działa układ turbodoładowania w naszym samochodzie. Poprzez odpowiednią pielęgnacje turbosprężarki jesteśmy w stanie w wyraźny sposób wydłużyć żywotność turbo w swoim aucie.

Zasada I dbania o turbosprężarki

Regularne przestrzeganie okresów pomiędzy wymianami oleju. Dodatkowo, jeśli nasze auto większość przebiegu wykonuje w cyklu miejskim, wymiany należy dokonywać częściej niż zaleca producent. Ważne, że nie bez znaczenia jest jakość oleju jakiego używamy. Secure Trans zaleca stosowanie markowych produktów.

Zasada II dbania o turbosprężarki

Musimy zwracać uwagę na stan naszych filtrów powietrza. Jakiekolwiek drobiny zanieczyszczeń z ulicy dostające się do rozpędzonego wirnika powodują awarię i mechaniczne uszkodzenie łopatek. Jeśli nie nastąpi ona od razu, na pewno będzie miała wpływ na dalsze funkcjonowanie.

Kwestia odpowiedniej pracy turbosprężarki. Powinniśmy zwracać uwagę na to by nie obciążać nadmiernie turbo w momencie, gdy temperatura oleju jest niska. Pamiętajmy również, że po dynamicznej jeździe lub zjechaniu z trasy na której poruszaliśmy się z wyższą prędkością należy wstrzymać się od nagłego wyłączenia silnika, w celu wystudzenia turbosprężarki. Dlatego też tak popularnym urządzeniem w samochodach sportowych wyposażonych w turbosprężarkę jest Turbo Timer. Dba on o to by silnik nie wyłączył się przed osiągnieciem optymalnej temperatury.

Niespodziewana awaria?

Co zrobić gdy jednak turbo ulegnie awarii? Zakup nowej, czy może zdecydować się sporo tańsze rozwiązanie jakim jest regeneracja. Zdania na ten temat są bardzo podzielone, jest pewnie tyle samo zwolenników jak przeciwników. Wielu producentów nowych turbosprężarek nie przewiduje możliwości regeneracji, mowa tu o turbo wyposażonych w technologie VGT. Z racji, że nie oferują zestawów naprawczych odpowiedzialnych za sterowanie zmienną geometrią. W tym wypadku regeneracja polega na wymianie wkładu, bez ingerencji w system sterowania, gdzie należy pamiętać że ulega on zużyciu podobnie jak pozostałe elementy. Turbosprężarki bez zmiennej geometrii, jak najbardziej nadają się do regeneracji i tutaj nie ma takiego problemu, dotyczy to zarówno turbosprężarek na łożyskach ślizgowych jak tych wyposażonych w łożyska kulkowe. Oczywiście pomyślność takiego zabiegu w ogromnej mierze zależy od firmy, której powierzymy to zadanie. Dlatego SecureTrans zaleca przestrzeganie wyżej wymienionych zaleceń, aby nasz turbo działało poprawnie jak najdłużej!

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy TUTAJ 🙂

« Powrót do aktualności