Aktualności

aquaplaning

Aquaplaning

2020-09-25

Hydroplaning – bardziej znany jako aquaplaning – to zjawisko, z którym miał do czynienia chyba każdy kierowca. Samo słowo aquaplaning znajduje swoje miejsce w recenzjach opon czy też wpisach komentujących, na motoryzacyjnych forach. Wielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że jest to zjawisko negatywne, którego należy unikać za wszelką cenę. Nie wszyscy jednak wiedzą dokładnie co określa tajemnicza nazwa i do jakiego zjawiska się odnosi. O aquaplaningu mówimy wtedy, gdy opona gwałtownie traci przyczepność podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Najczęściej występującym następstwem takiego stanu rzeczy jest utrata panowania nad pojazdem. 

Przyczyny występowania aquaplaningu

Pojawienie się zjawiska akwaplancji jest wypadkową zależności szeregu czynników. Do najważniejszych z nich zaliczyć można:

  • Grubość pokrywy zewnętrznej warstwy wody – im jest większa tym znacząco rośnie prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska,
  • Prędkość z jaką porusza się pojazd – adekwatnie im większa szybkość w ruchu, tym akwaplanacja przebiega gwałtowniej,
  • Głębokość oraz rodzaj zastosowanego bieżnika opony – im mniejsza pojemność powierzchni rowków bieżnika, tym rośnie prawdopodobieństwo utraty przyczepności,
  • Ciężar właściwy auta oraz siła tłumienia przez amortyzatory – im niższa tym większe szanse na pojawienie się aquaplaningu,
  • Ciśnienie w oponach – zbyt niskie, zdecydowanie wzmaga ryzyko wystąpienia utraty kontroli nad autem przy udziale trudnych warunków atmosferycznych.

Rodzaje zjawiska aquaplaningu

Zasadniczo można wyróżnić się dwa główne rodzaje aquaplaningu: wzdłużny oraz poprzeczny. Do tego pierwszego dochodzi najczęściej wówczas, kiedy pojazd jadący prosto wjedzie z nadmierną prędkością w koleinę wypełnioną wodą. W efekcie tego zajścia tył samochodu ucieka na boki, a auto nie reaguje na wykonywane ruchy kierownicy. Z kolei z aquaplaningiem poprzecznym będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy podczas wchodzenia w manewr zakrętu auto natrafi na kałużę. Bardzo często kończy się to wypadnięciem pojazdu z drogi.

Właściwe zachowanie podczas akwaplancji

Nadrzędną kwestią, o której bezwzględnie należy pamiętać jest zachowanie opanowania i powstrzymanie się od wykonywania zbyt gwałtownych ruchów kierownicą. Trzeba mieć na uwadze to, że w znaczącej większości przypadków to właśnie nieodpowiednia reakcja kierowcy jest przyczyną kolizji na mokrej nawierzchni. Prędkość auta trzeba ograniczać bardzo powoli, unikając gwałtownego hamowania. Idealnym rozwiązaniem będzie reakcja polegająca na pozwoleniu, aby pojazd samoczynnie zredukował prędkość i odzyskał stabilną przyczepność. W przypadku jednak, jeśli hamowanie okaże się konieczne, zwłaszcza w samochodach nie wyposażonych w system ABS, manewr ten wykonujemy bardzo delikatnie, pulsacyjnie wciskając pedał hamulca.

Utrata przyczepności na mokrej drodze może pociągnąć za sobą dość przykre konsekwencje. Naturalnie, nie mamy wpływu na wszystkie czynniki oddziałujące na pojazd w ruchu, ale mając w pamięci te kilka prostych zasad postępowania, można zasadniczo ograniczyć zjawisko akwaplanacji i potencjalne ryzyko, które za sobą niesie takie jak wypadki i kolizje na drodze.

Pomoc drogowa Ursynów, Laweta PiasecznoSecure Trans

« Powrót do aktualności