Nadsterowność i podsterowność- co to takiego?
Poślizg to zjawisko niepożądane w codziennej jeździe samochodem. Secure Trans przybliży jak sobie z nim radzić. Aby to zrozumieć, należy najpierw nauczyć się odróżniać jego rodzaje. Sprawdźmy zatem czym jest nadsterowność, a czym podsterowność? Warto zapoznać się z tymi pojęciami, tak aby w przyszłości uniknąć niekontrolowanej awarii pojazdu.
Kiedy nadsterowność a kiedy podsterowność?
Ryzyko wpadnięcia w poślizg wzrasta głównie podczas deszczowej pogody, nie mówiąc już o mrozie czy śniegu. Jednak przytrafić się może i w piękny słoneczny dzień na suchej drodze. Spory wpływ ma na to prędkość z jaką podróżujemy, jak również stan zawieszenia naszego auta i samych opon.
Nadsterowność
Kiedy jadąc w zakręcie poczujesz, że tył pojazdu zaczyna „uciekać” na zewnątrz zakrętu, oznacza to że wpadłeś w poślizg nadsterowny. Występuje on w momencie zerwania przyczepności tylnych kół, co może być spowodowane rozkładem masy w pojeździe lub zbyt dużą mocą dostarczoną w danym momencie na koła. Przenoszą się one na zewnętrzną część łuku i co za tym idzie, samochód obraca się wokół osi pionowej i kieruje się przodem do strony wewnętrznej.
Tendencję do nadsterowności mają głównie auta z napędem na tylną oś. Poślizg nadsterowny może się także pojawić w pozostałych typach napędów, przyczyną może być za duża prędkość, śliska nawierzchnia a nawet gwałtowny ruch na prostej drodze.
Podsterowność
Podsterowność objawia się powiększaniem średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół na przedniej osi, który może być też efektem rozkładu mas pojazdu i dostarczenia zbyt dużej mocy na koła przednie. Co powoduje wyniesienie samochodu do zewnętrznej strony łuku, po którym powinien jechać. W skrajnych przypadkach może on nawet poruszać się po linii praktycznie prostej.
W tym wypadku tendencje do podsterowności mają samochody z napędem na oś przednią z silnikiem umieszczonym z przodu. Tak jak nadsterowność, poślizg podsterowny może się również pojawić w pozostałych typach napędów w określonych okolicznościach.
Jak przeciwdziałać nadsterowności i podsterowności?
Elektronika samochodowa rozwinęła się na tyle, że w nowoczesnych samochodach systemy (takie jak ESP ) same są w stanie ocenić, czy auto jest podsterowne czy nadsterowne a następnie skorygować tor jego jazdy.
W poślizgu podsterownym system przyhamuje na przykład tylne wewnętrzne koło, a w nadsterownym – zewnętrzne przednie.
Elektroniczny system nie załatwi jednak za kierowcę wszystkiego. Warto wiedzieć, jak radzić sobie w sytuacji wystąpienia takich zjawisk. Warto aby w miarę możliwości trenować wychodzenie z takich poślizgów. Secure Trans poleca skorzystanie z kursu techniki doskonalenia jazdy, oferowanych w tym momencie przez wiele Akademii Jazdy.
Pamiętaj, poślizg nie wybiera – zdarza się tak samo świeżym kierowcom, którzy popełniają pierwsze błędy, jak i starym wyjadaczom, którzy przeceniają swoje umiejętności i gubi ich zbytnia pewność siebie.
Secure trans zajmuję się pomocą drogową w szerokim zakresie usług. Jeżeli w wyniku któryś z wyżej wymienionych zjawisk nastąpią problemy oczywiście można na Nas liczyć. Niemniej jednak Warto pamiętać o tych zjawiskach, tak aby zapobiec awarii w przyszłości.
« Powrót do aktualności