Aktualności

pomoc drogowa piaseczno 7

Jaki olej silnikowy wybrać?

2021-02-15

Olej pełni cały szereg funkcji, które zapewniają właściwą pracę jednostki napędowej. Jakość oleju i jego terminowa wymiana mają ogromny wpływ na trwałość pracujących elementów silnika i jego podzespołów. Olej silnikowy zmniejsza tarcie pomiędzy pracującymi elementami (zwłaszcza pomiędzy tłokami, a cylindrami), zmniejsza opory, redukuje zużycie paliwa, minimalizuje hałas pracującego silnika, uszczelnia komory spalania, chłodzi pracujące elementy i odprowadza zanieczyszczenia, które przechwytuje filtr oleju (jest on zazwyczaj wymieniany razem z olejem). Olej powinien być terminowo wymieniany, a dodatkowo należy dbać o utrzymanie jego właściwego poziomu, co ma kluczowe znaczenie dla sprawności i trwałości silnika. Ciekawostką jest fakt, że część interwencji ze strony pomocy drogowej dotyczy właśnie awarii tego układu, spowodowanych złą eksploatacją oleju silnikowego.

Rodzaje olejów silnikowych

Oleje silnikowe możemy podzielić na:

  1. olej mineralny – najważniejszym procesem w przypadku przygotowania tego oleju jest destylacja ropy naftowej. Nie ma tu jakichkolwiek syntez chemicznych. Tego typu oleje powinny być wykorzystywane przede wszystkim w silnikach mało wysilonych. Charakteryzują się niską ceną i dość ograniczonymi parametrami ochrony, zwłaszcza w niskich temperaturach. Nie posiadają one żadnych specjalnych dodatków, toteż ich żywotność jest krótka. Klasa lepkości – 15W-40, 15W-50,
  2. olej syntetyczny – mamy tu do czynienia z syntezą chemiczną. W ten sposób powstaje potrzebna baza olejowa, która następnie zostaje urozmaicona za sprawą licznych dodatków, które poprawiają parametry użytkowe oleju. Wszystko to sprawia, że środki tego typu bardzo dobrze sprawdzają się w różnych warunkach, odpowiednie redukują tarcie oraz przyczyniają się do zmniejszenia poboru paliwa. Na oleje syntetyczne decydują się ci, którym zależy na maksymalnej ochronie silnika. Należy pamiętać, że produkty te starzeją się o wiele dłużej niż oleje mineralne, dzięki czemu ich wymiana odbywa się rzadziej. Znacznie lepiej chronią silnik przed potencjalnymi awariami. Klasa lepkości – 0W-30, 0W-40, 5W-305W-40, 5W-50,
  3. olej półsyntetyczny – jest połączeniem wyżej wymienionych substancji. Powstaje przede wszystkim na bazie syntetycznej, dlatego charakteryzują się odrobinę lepszymi parametrami ochronnymi niż produkty mineralne. Często są one wykorzystywane w silnikach z wtryskiem wielopunktowym. Klasa lepkości to 10W-40, 10W-60.

Jak dobrać odpowiedni olej silnikowy i kiedy dokonać wymiany?

Najlepszą metodą doboru oleju silnikowego jest sprawdzenie specyfikacji producenta. Każda firma określa właściwą normę substancji dedykowaną danej jednostce napędowej. Informacje w tej sprawie znaleźć można w książce serwisowej pojazdu lub najbliższej autoryzowanej stacji. Kierowca może dokonywać też zmiany normy producenckiej na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia lub też sugestii mechanika. Kupując olej warto zwrócić uwagę na firmę, która go wyprodukowała. Marek funkcjonujących na rynku jest wiele – np. Castrol, Elf, Motul, Total, Shell, Lotos, Orlen, K2. Jednakże, przynajmniej w teorii; oleje opatrzone identycznym oznaczeniem powinny mieć dokładnie taką samą specyfikację lepkości i jakości.

Co do samej wymiany oleju silnikowego, rozwiązanie nie jest jednoznaczne. Kilka/kilkanaście lat temu rekomendowany przez producentów okres wymiany oleju wynosił 10-20 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Dziś jednak sytuacja uległa zmianie. Wszystko za sprawą produktów typu long-life, które wydłużają odstępy między wymianami nawet do 50 tysięcy kilometrów. Wiążącej odpowiedzi dotyczącej czasu, po którym olej wymaga wymiany, należy poszukiwać w książce serwisowej pojazdu lub ASO.

« Powrót do aktualności